مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

kpi در دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

kpi در دیجیتال مارکتینگ

kpi در دیجیتال مارکتینگ، مقادیر قابل اندازه گیری هستند که با استفاده از آن، می توانید مسیر کسب و کار و بیزنس را بررسی کنید و علاوه بر مدیریت هزینه های خود در حوزه های مختلف از جمله تبلیغات، مشتریان خود را گسترش دهید و فروش بیشتری داشته باشید. این فاکتورها شامل 5 بخش اصلی از جمله kpi های عمومی، SEO، تبلیغات پولی، بازاریابی با ایمیل و رسانه های اجتماعی می باشد. مراجعه به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد، تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به شما کمک می کند تا پله های ترقی را سریع و راحت تر طی کنید.

KPI در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همانطور که اشاره شد KPI در دیجیتال مارکتینگ، مقادیر قابل اندازه گیری هستند که تیم بازاریابی برای سنجش میزان دستیابی به موفقیت از آن استفاده می کنند. این معیار بر روی یک هدف تمرکز دارد، مانند افزایش درآمد یا ترافیک ارجاع وبسایت و اهداف و فعالیت های لازم برای رسیدن به آن را مشخص می کند. معیارهای تجارت الکترونیک معمولا شامل داده هایی از جمله نرخ تبدیل، میانگین ارزش سفارش، ارزش طول عمر مشتری، نرخ پرش و موارد دیگر می باشد.

با ردیابی و تجزیه و تحلیل این معیارها، کسب و کارها می توانند اطلاعات مفیدی را در مورد رفتار مشتری، تجربه کاربر، اثربخشی بازاریابی و سودآوری کلی کسب کنند و با استفاده از آن می توانند استراتژی بهینه تری برای موفقیت داشته باشند.

یک مثال کاربردی درباره kpi

به کمک داشبورد بیزینس، می توانید یک نمای کلی جامع از عملکرد بازاریابی خود داشته باشید و با آگاهی بهتری تصمیم بگیرید. kpi های بازاریابی را می توان به 5 دسته اصلی تقسیم کرد:

  1. kpi های عمومی
  2. SEO
  3. تبلیغات پولی
  4. بازاریابی ایمیل
  5. رسانه های اجتماعی

به عنوان مثال، با استفاده از سرچ کنسول گوگل، می توانید مقدار CTR را محاسبه کنید. CTR نرخ کلیک مشتریانی است که لینک را مشاهده می کنند. با استفاده از آن می توانید بازخورد خوبی از میزان جذابیت محتوای خود بگیرید.

Kpi بازاریابی

kpi های عمومی

برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری تکنیک ها، باید میزان مقرون به صرفه بودن کانال های تولید LEAD و جذب مشتری را بررسی کنید. در ادامه توضیحی درباره هر یک آمده است.

شاخص عملکرد کلیدی KPI در سرنخ مشتریان

1- سرنخ های مشتری

LEAD یا رهبر بالقوه، فردی است که پتانسیل آن را دارد که مشتری شما شود یا کسی است که به پیشنهاد شما ابراز علاقه کرده است. به عنوان مثال شخصی که یک فرم را در سایت شما تکمیل یا برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام کرده، یک سرنخ است. مانند زمانی که یک کاربر روی فراخوانی زیر کلیک می کند. نظارت بر تعداد و کیفیت سرنخ ها در پیش بینی درآمدهای احتمالی نقش موثری دارد. دو دسته کلی LEAD ها به شرح زیر هستند:

  • MQL: سرنخ های واجد شرایط بازیابی مربوط به مشتری های بالقوه ای هستند که با ابتکارات بازیابی شما درگیر می شوند. نمونه آن دانلود کتاب الکترونیکی یا کلیک کردن بر روی یک تبلیغ است.
  • SQL: سرنخ های واجد شرایط فروش کاربری می باشند که قصد خرید دارند و آماده صحبت با تیم فروش هستند.

2- هزینه هر سرنخ یا CPL

هزینه هر سرنخ یا CPL

نمودار شاخصه هزینه cost per lead

هزینه به ازای سرنخ، به معنی میزان مقرون به صرفه بودن بازاریابی شما هنگام ایجاد LEAD جدید است. سرنخ فردی است که با تکمیل چیزی نشان داده خدمت شما برایش جذاب بوده است. افزایش CPL به معنی کاهش کارایی استراتژی شماست. فرض کنید شرکت شما 1000 دلار برای PPC هزینه کرده است و 10 کاربر LEAD می شوند. در این صورت هزینه هر LEAD برابر با مقدار زیر است:

1000 / 10 = 100

3- نرخ تبدیل

نرخ تبدیل به معنی درصد کاربرانی است که پس از تعامل با تبلیغات بازاریابی شما، اقدام دلخواه شما مانند ثبت نام در سایت یا خرید را انجام می دهند. این پارامتر به شما کمک می کند تعداد کاربرانی را که به مشتری تبدیل می شوند را پیدا کنید. فرمول محاسبه آن به صورت زیر است:

نرخ تبدیل در kpi ها

فرمول محاسبه نرخ تبدیل

4- ارزش طول عمر مشتری (CLV)

ارزش طول عمر مشتری، کل درآمد مورد انتظاری است که می تواند از یک مشتری در کسب و کار به دست آورد. برای سوددهی، CLV شما باید بالاتر از هزینه مصرفی در فروش و بازاریابی باشد. نحوه محاسبه آن به صورت زیر است:

مهم ترین شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI)‌ بازاریابی

فرمول محاسبه ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

5- بازگشت سرمایه در بازاریابی (ROI)

این پارامتر به میزان سرمایه ای که بازاریابی شما در مقایسه با هزینه آنها ایجاد می کند اشاره دارد. یک ROI مثبت نشان دهنده این است که بازاریابی به سود شرکت عمل کرده است. همچنین بالا بودن این مورد کمک می کند ذینفعان را متقاعد کنید تا پول بیشتری را برای بازاریابی خاصی سرمایه گذاری کنند. نحوه محاسبه آن به صورت زیر است:

بازگشت سرمایه در بازاریابی و kpi

فرمول محاسبه شاخص ROI

KPI های SEO

سئو یک کانال بازاریابی بسیار مهم است. بهینه سازی آن باعث بالا آمدن رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می شود. مهم ترین معیارهای بهینه سازی شامل موارد زیر هستند. اگر علاقمند به آن هستید که بدانید سئو چیست؟ بر روی مقاله مرتبط به آن کلیک نمایید.

1- رتبه بندی کلمات کلیدی

رتبه بندی کلمات کلیدی به معنی موقعیت صفحه شما در سرچ گوگل برای کلمه کلیدی است. صفحات می توانند برای چندین کلمه کلیدی در رتبه برتر قرار داشته باشد. معمولا 3 سایت اول در صفحه جستجو، صاحب بیش از دو سوم کل کلیک ها هستند و بیشترین میزان ترافیک را دریافت می کنند.

2- جلسات ارگانیک

organic session یک دوره زمانی است که در آن کاربر با وب سایت یا برنامه درگیر می شود. مثلا یک کاربر به وب سایت شما سر می زند، چند صفحه را بازدید می کند و در نهایت از آن خارج می شود. به این فاصله یک جلسه ارگانیک می گوییم. ردیابی این جلسات به شما کمک می کند تا بفهمید سایت شما چقدر ترافیک ارگانیک جذب می کند و بازاریابی شما تا چه حد موفق است. شما می توانید صفحاتی با عملکرد برتر در این زمینه را شناسایی کنید و دلایل موفقیت آنها را بشناسید. موضوعات مشابه را پوشش دهید و مطالبی که برای کاربر جذاب نیست را حذف کنید.

3- بک لینک ها

بک لینک ها، لینک هایی در وب سایت های دیگر هستند که به وب سایت شما اشاره می کنند. برای گوگل، بک لینک ها تاییدیه سایت شماست و یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سئو محسوب می شود. مخصوصا زمانی که از سایت های معتبر برای این کار استفاده کنید. هرچه این رقم بالاتر باشد، سایت شما از نظر گوگل معتبر تر است.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از کلیدی ترین عناصر kpi در دیجیتال مارکتینگ است که می توان از طریق آن به راحتی اطلاعات مخاطبان را جمع آوری کرد. موارد تاثیر گذار در این موضوع به صورت زیر است.

1- ترافیک رسانه های اجتماعی

شما می توانید درصد بازدید از صفحه خود را نسبت به کل بازدیدها بررسی کنید تا میزان جذابیت و اولویت خود را در میان رقبا بفهمید. برای محاسبه این مورد می توانید از Google Analytics استفاده کنید تا میزان ترافیک خود را بسنجید.

2- تعداد فالوور

تعداد دنبال کنندگان به شما کمک می کند محبوبیت خود را بسنجید و افراد زیادی را برای مشاهده مطالب خود داشته باشید. با این حال جذابیت محتوا بسیار مهم است و صرف داشتن فالوور به معنی موفقیت در تبلیغات نیست.

3- Mention

کسانی که درباره شما صحبت می کنند و صفحه شما را منشن می کنند ارزش زیادی دارند. با استفاده از ابزارهای ردیابی می توانید در انتخاب کلمات کلیدی دقت بیشتری به خرج دهید و چیزی را بگویید که ارزش بیشتری برای کاربر دارد.

4- نرخ تعامل (AER)

میانگین نرخ تعامل درصد افرادی است که به پیام شما واکنش نشان داده اند؛ مثلا پست را لایک کرده اند یا کامنت گذاشته اند، به نسبت کل فالوورهایی که دارید. نحوه محاسبه آن به صورت زیر می باشد:

شاخص نرخ تعامل

فرمول محاسبه نرخ تعامل AER

5- تبلیغات پولی

ردیابی هزینه تبلیغات به شما کمک می کند دقیقا بدانید برای چه چیزی هزینه می کنید و با اولویت بندی و مدیریت درست آن، بهترین نتیجه را بگیرید. این پارامتر شامل موارد زیر است.

بازگشت هزینه های تبلیغاتی (ROAS)

بازگشت هزینه تبلیغات به معنای درآمد حاصل از سرمایه مصرفی برای بازاریابی است. با محاسبه این مبلغ می توانید تصویر واضحی از میزان درآمدزایی دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید. نحوه محاسبه ROAS به صورت زیر است:

بازگشت هزینه های تبلیغاتی

فرمول محاسبه بازگشت هزینه های تبلیغاتی ROAS

هزینه هر اکتساب (CPA)

هزینه هر اکتساب به مقدار سرمایه مصرفی برای جذب مشتری در یک کانال خاص گفته می شود که شامل همه هزینه های صرف شده می شود. برای سوددهی، باید CPA کمتر از ارزش طول عمر مشتری (CLV) باشد. نحوه محاسبه CPA به شرح زیر است:

هزینه هر اکتساب (CPA)

فرمول محاسبه هزینه هر اکتساب (CPA)

هزینه در 1000 (CPM)

این پارامتر، سرمایه مصرفی برای 1000 بار مشاهده تبلیغ توسط کاربران وب است و به شما کمک می کند برای پیدا کردن مشتریان مورد نظرتان چقدر سرمایه لازم است. بسیاری از پلتفرم ها این پارامتر را به صورت خودکار محاسبه می کنند. نحوه محاسبه آن با فرمول زیر است:

شاخص cpm در kpi ها

فرمول محاسبه شاخصه cpm

بازاریابی با ایمیل

این پارامتر به شما کمک می کند ایمیل های بهینه تر و بهتری برای رشد بیزینس خود بفرستید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. مهم ترین موارد در بازاریابی با ایمیل در kpi در دیجیتال مارکتینگ در اینجا آمده است.

مشترکین

در اینجا تعداد افرادی که به آنها دسترسی دارید اهمیت زیادی دارد و می تواند دایره مشتریان شما را افزایش دهد. شما می توانید برای افراد ایمیل تخفیف و اطلاعات جذابی را ارسال کنید و به محض ثبت نام، با ارسال ایمیل های مختلف تبلیغاتی مشتری جذب کنید.

نرخ باز کردن

این نرخ شامل نسبت ایمیل های مشاهده شده به کل ایمیل ها است و به شما کمک می کند میزان موفقیت پیام های تبلیغاتی خود را بسنجید. بالا بودن این پارامتر نشانه جذابیت شیوه شما برای مشتری است. پیدا کردن عنوان مناسب در بالا رفتن این پارامتر بسیار تاثیر گذار است.

نرخ کلیک (CTR)

به نسبت کاربرانی که لینک تبلیغاتی را باز کرده اند به کل افرادی که ایمیل را مشاهده کرده اند، نرخ کلیک گفته می شود. این مورد به شما نشان می دهد چند نفر با محتوای شما درگیر هستند و مایلند اطلاعات بیشتری درباره برند شما ببینند.

نرخ کلیک ctr در kpi چیست؟

فرمول محاسبه نرخ کلیک (CTR)

نحوه بررسی kpi در دیجیتال مارکتینگ

محاسبه پارامترهای مختلف kpi در بازاریابی می تواند فرایندی دشوار و زمان بر باشد. برای انجام این کار می توانید از ابزارهایی مانند My Reports استفاده کنید تا به راحتی و با صرف زمانی اندک، پارامترهای مختلف را به دست آورید. شما باید با شناخت فرصت ها و استفاده درست از آنها، در راه موفقیت قدم بردارید و چالش های آن را برطرف کنید. در اینجا نمونه ای از گزارش Google Ads آمده است:

نحوه بررسی kpi در دیجیتال مارکتینگ

Kpi بازاریابی و نتیجه گیری از آن

kpi در دیجیتال مارکتینگ، پارامترهایی برای اندازه گیری میزان موفقیت در کسب و کار است که شامل پارامترهایی از جمله تولید سرنخ، سئو، تبلیغات پولی، بازاریابی با ایمیل و شبکه های اجتماعی می باشد. هریک از این موارد فاکتورهایی برای اندازه گیری دارند. سئو یکی از مهم ترین موارد است که به بهبود سایت برای موتورهای جستجو کمک می کند و باعث بیشتر شدن مشتریان و افزایش فروش کسب و کار می شود.

نظرات در خصوص مقاله kpi در دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ حافظ منتظر تماس شما هستند

09100054057

تجربه های آژانس دیجیتال مارکتینگ حافظ